vineri, 26 septembrie 2008

Brandul de tara

Mi-am facut un obicei din a intreba canadienii pe care-i intalnesc daca cunosc sau au intalnit vreodata un roman!? Invariabil, raspunsul este acelasi. Da, am un vecin, am un coleg, am un prieten, am o ruda casatorita cu un/o roman(ca), sunt oameni de treaba, placuti, tenaci in ceea ce fac, etc. Uneori, mi-e dat sa aud pareri mai putin elogioase, de inteles, nu-i asa, ca doar n-om fi noi neam de sfinti!

Asadar, este cat se poate de clar ca, prezenta romanilor in lume, din ce in ce mai vizibila in ultimul timp, a schimbat si inca schimba perceptia bastinasilor despre Romania si despre romani. Constienti sau nu, cu doua sau cu o singura cetatenie, in lupta lor zilnica pentru existenta si pentru castigarea unui loc in societate, ei sunt cei care poarta steagul Romaniei.

Guvernele Romaniei, preocupate din totdeauna de felul in care strainii ne vad si ne percep, au intreprins si intreprind diverse actiuni pentru promovarea in strainatate a imaginii tarii noastre. Creaza albume, brosuri si CD-uri, fac filme si spoturi publicitare, organizeaza expozitii, deschid institute culturale si produc "branduri" [ chiar in acest moment il vad pe noul "Inalt reprezentant pentru romanii din strainatate", dl Petre Roman, lansand in Italia (la doar cateva zile de la numire, asta da eficienta ! :-) campania "Romania. Piacere di conoscerti" si "Piazza di Romani"], lucruri laudabile si utile, zic eu, dar nu intotdeauna cu rezultate pe masura.

Numarandu-ma printre cei care au acumulat o anumita experienta in acest domeniu, mi-as permite sa le sugerez guvernantilor sa-si indrepte atentia catre "românul om" ! El este cel "condamnat" sa-si poarte tara in suflet si tot el este primul care se bucura sau care este afectat de imaginea Romaniei acolo unde traieste. El este, de fapt, brandul de tara!

Si ca sa inchei, tare m-as bucura daca Inaltul reprezentant al romanilor din strainatate (sper ca intelege aceste simtiri) si/sau viitorii reprezentanti ai diasporei in Parlamentul Romaniei vor considera aceasta idee.

Românul Om, le sta la dispozitie!

Niciun comentariu: